Goigs de santa Teresa de Jesús (19)

Teresa goigs 1899c Girona-Camos AdGGoigs de Santa Teresa de Jesus, que se cantan en Santa Maria de Camós, Girona: Imprenta y Encuadernació de Manel Llach, s. a.

La població de Camós, amb una tradició tan constant en fer goigs a santa Teresa, alguns dels quals ja han estat vists als fulls núm. 2, 5 i 10, on s’explicava també l’origen d’aquesta devoció, insisteix, a finals del segle XIX, en demostrar la seva indefectible fidelitat a la santa tot oferint uns altres de nous. En aquest cas és el detall del gravat allò que marca la novetat, en trencar amb les imatges anteriors, tan similars les tres.

El seu dibuix ofereix una representació de Teresa molt diferent: apareix al moment de rebre una fletxa molt gran que li travessarà el cor. Un àngel, de mida gran també, és l’encarregat de la missió divina i la santa apareix agenollada al seu oratori. Un discret tinter amb la seva ploma sobre l’ara ens recorda la gran escriptora, i una llum celestial il·lumina l’escena.

Sobta potser la qualitat del gravat, no tan acurat com els vists anteriorment, però la seva originalitat passa per sobre de detalls d’estampació o de conservació.

Lletra, florons, orla i notícia sobre les indulgències repeteixen els continguts dels altres fulls.

El nom de l’impressor Manel Llach, estampat al peu del full, ajuda a situar en el temps aquests goigs. Tant Mirambell com Llanas coincideixen en la data en la qual va començar la seva activitat, el 1869 a Girona, i que va durar fins al 1900.

Al segle XX Camós tornarà a cantar els goigs a santa Teresa!

Full documentat a Amics dels Goigs.


Bibliografia

MIRAMBELL I BELLOC, Enric, “La impremta de Manel Llach inicià la seva activitat l’any 1869…” dins “Impremtes, llibres i periòdics a la Girona de la Revista”, Revista de Girona, 76 (1976), p. 86.

LLANAS, Manuel, “La impremta Llach”, dins L’edició a Catalunya: el segle XIX, Barcelona: Gremi d’Editors de Catalunya, 2004, p. 292.

[Nora VELA]

3 pensaments sobre “Goigs de santa Teresa de Jesús (19)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.