Guiu Terrena, O.Carm. (m. 1342), estudis i textos

Guido Terreni, O. Carm. († 1342): Studies and Texts, edited by Alexander Fidora, Barcelona; Madrid: Fédération des Instituts d’Études Médiévales, 2015, XIII+405 p. ISBN 978-2-503-55528-7.

El carmelita de l’antiga observança Guiu Terrena (c. 1270-1342), també conegut com Guiu de Perpinyà, s’ha convertit definitivament en un dels grans noms de la filosofia i la teologia del seu orde i, encara, del pensament català medieval. A la monografia clàssica sobre el personatge escrita pel també carmelita Bartomeu M. Xiberta (Guiu Terrena, carmelita de Perpinyà, Barcelona, 1932), se suma ara aquest recull d’estudis sobre l’obra filosòfica i teològica d’aquell frare rossellonès, professor a la Universitat de París, prior general dels carmelites (1318-1321), inquisidor al regne de Mallorca, bisbe de Mallorca (1321-1332) i d’Elna (1332-1342), home de confiança del papa Joan XXII. Els parers redactats per Guiu Terrena van influir notablement en les posicions pontifícies davant de les grans polèmiques teològiques del moment: la “qüestió de la pobresa”, suscitada davant de la interpretació que els “espirituals” franciscans havien fet del concepte de pobresa evangèlica; la definició del poder del papa en resposta a les posicions del Defensor pacis de Marsili de Pàdua; o la definició i persecució contra l’heretgia, objecte de l’obra més ambiciosa de Guiu Terrena, la Summa de haeresibus et earum confutationibus, un catàleg d’heretgies antigues i modernes, completat amb un arsenal teòric per combatre-les per a ús dels inquisidors i els teòlegs.

Recordem que el nom de Guiu Terrena ha estat present durant segles en la tradició filosòfica europea bàsicament gràcies a les edicions de dues obres seves durant els segles XVI i XVII: la citada Summa de haeresibus, en què l’autor va treballar els últims anys de la seva vida, entre 1338 i 1342 aproximadament (1a ed. de 1528); i un treball d’exegesi bíblica que també s’ha relacionat amb la lluita contra l’heretgia, la Concordia evangeliorum, més coneguda amb el títol Quatuor unum, escrita c. 1328-1334 i publicada el 1631.

El volum Guido Terreni, O.Carm. ( 1342), publicat el 2015, aplega les contribucions presentades en unes jornades sobre la figura del carmelita que van tenir lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona el 2013, i resulta una útil introducció a l’obra de Terrena en les múltiples temàtiques tractades en la seva obra: filosofia, dret, política i teologia. El llibre es completa amb l’edició d’algunes “qüestions” fins ara inèdites.


Sumari

  • Alexander FIDORA, “Guido Terreni, An Introduction to His Life and Works”
Estudis
  • Iacopo COSTA, “Gui Terrena commentateur de l’Éthique à Nicomaque
  • Ann M. GILETTI, “Intellectual Conflict in an Inquisitor. Philosophical Possibilities and Theological Commitments in the Mind of Guido Terreni”
  • Cecilia TRIFOGLI, “Guido Terreni on the Final Cause”
  • Chris SCHABEL, “Guiu Terrena on Predestination in His Commentary on Gratian’s Decretum
  • Gianluca BRIGUGLIA, “Truth, Error, Authority, Notes on Godfrey of Fontaines, John of Paris, Giles of Rome, Marsilius of Padua, Guido Terreni”
  • Celia LÓPEZ ALCALDE, “Observaciones acerca de la edición de la Confutatio errorum quorundam magistrorum de Guido Terrena”
  • Almudena BLASCO VALLÉS, “La Confutatio errorum quorundam magistrorum, contexto histórico y debate doctrinal”
  • José MEIRINHOS, “Alvarus Pelagius and Guiu Terrena Against Marsilius of Padua on the temporalia Ecclesiae
  • Rafael RAMIS-BARCELÓ, “La concepción y la clasificación del derecho en la obra de Guiu Terrena”
  • Thomas TURLEY, “In the Footsteps of Huguccio, Guido Terreni’s Revision of Canonistic Ecclesiology”
  • Irene BUENO, “Les erreurs des Orientaux chez Guido Terreni et Alvaro Pelagio”
  • Cándida FERRERO HERNÁNDEZ, “Los 25 errores de los musulmanes, según el ms. Vat. lat. 988. Notas sobre su atribución a Guido Terrena”
Textos
  • Ann M. GILETTI (ed.), “Two Quaestiones on the Eternity of the World by Guido Terreni”
  • Cecilia TRIFOGLI (ed.), “Guido Terreni, Quodlibet III, q. 2, Utrum finis sit causa realis effectus producibilis
  • Chris SCHABEL (ed.), “Guidonis Terreni Commentarium super Decretum Gratiani, Pars II, causa 23, quaestio 4, capitula 22-23, Praesciti flagellis obdurantur et praedestinati emendantur”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.